Her er det ene ord, der opsummerer god ledelse

24. maj 2022

Artikel udarbejdet af Leif Poulsen

Trods utallige filosofier, uddannelser, bøger og beskrivelser findes der ingen endegyldig formel på god ledelse. Men jeg vover alligevel pelsen og påstår, at god ledelse kan beskrives med ét enkelt ord. Faktisk er ordet så centralt og universelt, at det også er omdrejningspunktet for vores tilgang til at drive virksomhed på hos POULSEN og dermed rekruttere de ledere og specialister, du har brug for til din virksomhed.

Hvis du Googler ”Hvad er god ledelse”, får du lidt over 4,7 millioner søgeresultater på 0,44 sekunder. ”Bøger om ledelse” giver i øvrigt godt 3 millioner søgeresultater på cirka samme tid. Der er med andre ord rigeligt med ord at gå i krig med, hvis du vil forsøge at læse dig til opskriften på god ledelse. Men der er heldigvis også en genvej.

Dermed ikke sagt, at der ikke findes masser af god og relevant ledelseslitteratur. Men det er alligevel min påstand, at god ledelse kan beskrives med ét enkelt ord. Et ord, der beskriver det, du som leder bør stræbe efter at skabe. For din virksomhed, og for dine medarbejdere.

Sig det så …!

Ja ja, her kommer det: Sammenhæng!

Og hvorfor så lige dét ord? Fordi jeg tror på, at det helt grundlæggende er det, vi alle sammen søger som mennesker hele livet igennem. Vi søger de rette sammenhænge at indgå i, både socialt og kollegialt. Vi søger sammenhæng mellem vores arbejds- og privatliv. Vi søger sammenhæng mellem det, vi drømmer om, og det vi laver. Sammenhæng i vores økonomi, og så videre og så videre. Når det hele hænger sammen, giver det også mening. Så trives vi og har det godt.

Sammenhæng er også nøgleordet i at drive en virksomhed. Sammenhæng mellem indtægter og udgifter. Sammenhæng mellem virksomhedens strategi, og de mennesker, du har ansat til at eksekvere den. Og selvfølgelig sammenhæng mellem det, du forventer af dine medarbejdere, og de muligheder, du giver dem for at levere det.

Og jo, det er (også) dit ansvar – og en fantastisk mulighed

At skabe sammenhæng i virksomheden er åbenlyst dit ansvar som leder. Men du har faktisk også et stort medansvar for at skabe sammenhæng i dine medarbejderes liv som helhed. Selvfølgelig har vi som individer hovedansvaret for at søge, og sikre, sammenhæng i vores eget liv. Men vi kommer ikke uden om, at vores arbejde i høj grad definerer vores identitet og er med til at gøre os til dem, vi er.

Derfor er det også afgørende, at vores arbejdsliv hænger sammen. Det handler ikke kun om det åbenlyse i at sikre, at dine medarbejdere kan få arbejde, fritid og familieliv til at hænge sammen rent tidsmæssigt. Det handler også om, at du oprigtigt interesserer dig for sammenhængen mellem, hvem de er som mennesker, hvad de er bedst til, og hvad de drømmer om. Jo bedre du kan facilitere opfyldelsen af deres ønsker, håb, drømme og ambitioner på jobbet, jo mere får du ud, og virksomheden, ud af dem. Jo bedre performer de. Og jo bedre performer din virksomhed.

Hos POULSEN tror vi på, at sammenhæng er fundamentet for at udvikle både virksomheder og mennesker. Sammenhæng mellem virksomhedens strategi og de kompetencer, der skal til for at eksekvere den. Sammenhæng mellem virksomhedens kultur og de mennesker, der skal fungere, og levere, i den. Sammenhæng giver mening og retning, og hvis du kan skabe det – for dine medarbejdere og din virksomhed – så lykkes du som leder.

Har du spørgsmål til ovennævnte, kan du kontakte POULSEN på kontakt@poulsen-job.dk eller på tlf. 7539 3431.